Blog Cleverpath



Wiedzę dostarcza:

3
VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Wykorzystanie QR kodów w handlu detalicznym

Mateusz Skwarka 15 maja 2013

W tym poście odpowiem na następujące pytania:

  • Czym są QR kody?
  • Jak je skanować, generować i wykorzystywać?
  • Jak efektywnie wykorzystać QR kody w handlu detalicznym?

Czym są QR kody?

QR wielokanalowa sprzedaz detalicznaNa pewno każdy z Was już niejednokrotnie widział taki kod jak po prawej stronie. To właśnie jest QR kod, specjalnie generowany w formacie 2D, które mogą być zeskanowane przez telefony komórkowe i urządzenia mobilne za pomocą specjalnej aplikacji (ja osobiście korzystam z tej: http://scan.me/). Jaki jest efekt zeskanowania kodu? Wszystko zależy od jego konfiguracji, ale możliwości jest sporo:

  • Na telefonie pojawi się krótki komunikat tekstowy
  • Uruchomione zostanie przekierowanie na adres URL
  • Otwarta zostanie aplikacja mailingowa z określonym nadawcą
  • Wyświetli się okno redagowania SMSów z nadawcą i treścią (użytkownik musi jedynie zatwierdzić wysłanie)
  • Dodany zostanie kontakt do książki adresowej w telefonie
  • Pojawi się możliwość dodania Like’a na FB lub Tweet’a na Twitterze
  • Nawiązane zostanie połączenie z siecią Wi-Fi

Przy okazji zachęcam do zeskanowania powyższego kodu :)

Dzięki powyższym funkcjom możliwe staje się połączenie świata offline ze światem wirtualnym. Dodatkowo kody te są coraz bardziej popularne i rozpoznawane przez ludzi. Dwuwymiarowe kody pojawiają się najczęściej na stronach czasopism (15%), na listach i paczkach przesyłanych pocztą ( po 13%) czy na plakatach (10%) i stronach internetowych (8%). Najczęściej wykorzystuje się je w handlu detalicznym i najczęściej prowadzą do stron internetowych zawierających dodatkowe informacje o produkcie czy usłudze. Najczęściej skanującymi pierwszego kwartału 2013 są mężczyźni, korzystający z urządzeń z Androidem, między 24 a 44 rokiem życia. Za to najbardziej popularnym dniem na skanowanie jest sobota, nieznacznie (o 1 punkt procentowy) wyprzedzająca niedzielę. O 2 punkty procentowe w tyle zostają dni od wtorku do piątku. Na szarym końcu i różnicy 3 punktów zostaje poniedziałek[1].

Dużą zaletą tego rozwiązania jest fakt, że wygenerowanie kodu nie wiąże się ze skomplikowanym procesem technologicznym. Nie jest on poddany żadnym ograniczeniom licencyjnym, więc można z niego korzystać dowoli. Wystarczą ogólnodostępne generatory:

Zaznaczamy jakiego rodzaju kod chcemy wygenerować, wpisać treść i wygenerować sam kod. Dostępny on jest w pliku PDF lub JPG, wiec nadaje się bezpośrednio do druku.

QR kody w handlu detalicznym

Współczesny konsument jest konsumentem świadomym i inteligentnym (smart consumer), przez co coraz częściej przed zakupem dokonuje rozeznania, najczęściej w Internecie. Biorąc pod uwagę rozwój technologii mobilnej jest on obecnie w stanie sprawdzić produkt w miejscu sprzedaży, bezpośrednio przed zakupem. W 2012 roku 67% osób, które zeskanowały kod, było gotowych kupić produkt lub usługę, do której kod się odnosił[2]. Dlatego tak ważna jest budowa wielokanałowej sprzedaży z uwzględnieniem technologii mobilnej, szczególnie w handlu detalicznym. O tym w jaki sposób wykorzystać technologię QR w retailu piszę poniżej.

Integracja kodów QR z materiałami reklamowymi

Kody coraz częściej pojawiają się na plakatach, ulotkach a nawet dużych billboardach (są na tyle duże, że można je zeskanować z większej odległości). Media te mają dosyć ograniczoną powierzchnię, a o pokazaniu ruchu/animacji czy interakcji z użytkownikiem nie ma mowy. Rozwiązaniem jest właśnie QR kod, który przenosi użytkownika do świata wirtualnego, gdzie możemy wyświetlić mu animację, pokazać film lub zebrać od niego dane np. e-mail czy nr telefonu. Odniesienie może prowadzić gdziekolwiek: na stronę www, profil na Facebooku, stronę z kuponem lub specjalną ofertę. Wszystko zależy od reklamy i przekazu, przy którym umieszczamy kod. Pamiętajmy, że zarówno przekaz reklamy jak i podpięty pod nią kod muszą być spójne. Jeśli np. reklamujemy nowy produkt, QR kod (np. ze specjalnym rabatem, albo kierujący na stronę produktową) musi dotyczyć tego samego produktu.

Umieszczenie kodu QR na witrynie sklepowej

Jest to dobry pomysł, aby osiągnąć interakcję z klientem po zamknięciu sklepu. Przydatne rozwiązanie jeśli mamy np. nową kolekcję, planujemy promocję lub jakiś event. Ciężko przekazać wszystkie szczegóły w jednym miejscu, a tak problem załatwia za nas QR kod. Jest to dużo lepsze rozwiązanie niż kierowanie użytkownika na stronę internetową. Dzięki kodowi ma on wszystkie niezbędne informacje od ręki. Nie musi przychodzić do sklepu jak będzie otwarty, ani wyszukiwać potem informacji w Internecie. Rozwiązanie takie jest również dobre do zbierania danych kontaktowych od klientów. Po zeskanowaniu kodu możemy kierować do formularza rejestracyjnego, na którym użytkownik może podać swój adres e-mail lub nr telefonu, na które potem wyślemy nowości i specjalne oferty.

Zmień za pomocą kodu QR to jak klienci dokonują zakupów

QR kody w sklepieW jednym z postów opisywałem zjawisko showroomingu, podczas którego klienci sprawdzają poprzez Internet oferty konkurencji lub poszukują dodatkowych informacji o produkcie. Pamiętajmy, że showrooming nie zawsze musi być zjawiskiem negatywnym. Według badania TNS Global 43% osób będących w sklepie czyta w telefonie opinie o danym produkcie. Kody QR są idealnym narzędziem, aby wykorzystać zjawisko showrooming’u na naszą korzyść. Jeśli klient rozpoczął już research będąc w sklepie, na pewno chętnie zeskanuje QR kod, aby dowiedzieć się więcej o produkcie, jego specyfikacji czy po prostu sprawdzić recenzję i opinię innych klientów. Pamiętajmy, że ok. 70% decyzji o zakupie jest podejmowane w sklepie, a implementacja QR kodów w przestrzeni naszego sklepu na pewno usprawni ten proces. Korzyści tego rozwiązania pojawiają się również w przypadku godzin szczytu, gdy w sklepie może być za mało personelu, a klienci „na teraz” potrzebują informacji o produkcie. QR kody rozwiązują ten problem, budując przy tym wyjątkowe doświadczenie zakupowe.

Landing page czyli miejsce docelowe

Nie zapominajmy, że QR kody są powiązane z technologią mobilną, więc docelowa strona internetowa, na którą trafi użytkownik będzie wyświetlona na smartfonie lub tablecie. Dlatego powinna ona być przygotowana w wersji mobilnej tak, aby przyjemnie oglądało się na wyświetlaczy telefonu i nie było problemów z użytecznością. Kierowanie na stronę główną, która przygotowana jest pod wyświetlacz komputera jest zupełnie niedopuszczalne. Treść strony powinna być zgodna z kontekstem przekazu marketingowego, na którym umieszczony jest QR kod i być technologicznie dopasowana do urządzenia, które ma wyświetlić stronę.

Skontaktuj się z nami jeśli jesteś zainteresowany wykorzystaniem kodów QR

Lub zeskanuj poniższy QR kod, aby umówić się na rozmowę telefoniczną:

Autor: Mateusz Skwarka

 


[1] http://blog.scoreit.pl/qr-kody-w-pierwszym-kwartale-2013/

[2] http://blog.scoreit.pl/qr-kody-w-pierwszym-kwartale-2013/

Wykorzystanie QR kodów w handlu detalicznym, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Comments (3)

  1. Ciekawy art. o kodach.
    Ostatnio widziałem też taki kod na stronie sklepu z fotelikami dla dzieci (akurat potrzebowałem dla mojej pociechy).
    Dodali kilka kodów i opcji
    http://www.fotelik24.pl/kontakt.html

    Znacie inne przykłady wykorzystania kodów?
    Materiały drukowane to jedno, ale nie widziałem ułatwienia w wybieraniu nr. tel. ;)

    Odpowiedz
    • Dzięki za opinię! Fakt jest taki, że QR kody można spotkać teraz w zasadzie wszędzie gdzie znajdziemy na to miejsce. My np. nie żałujemy wprowadzenia kodów QR z tyłu naszych wizytówek. Często bywa tak, że już podczas spotkania z potencjalnym klientem wprowadza on sobie kontakt do nas do telefonu ;)

      Naszym głównym obszarem zainteresowania jest wykorzystanie różnych narzędzi w punktach handlu detalicznego. Mogę polecić jednak ciekawy serwis generalnie o kodach QR, gdzie często można poczytać o kampaniach marketingowych z ich użyciem:
      http://qrmedia.us/

      Odpowiedz

Odpowiedz Piotr Soroka Anuluj odpowiedź

Current month ye@r day *

Zaloguj się do swojego konta

Nie pamiętaszHasła ?

Zarejestruj się na stronie!