Blog Cleverpath



Wiedzę dostarcza:

1
VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 4.3/5 (3 votes cast)

Jak mobilne technologie zmienią handel detaliczny?

Kamil Adamski 17 lutego 2014

Wiek XXI to okres szybkiego rozwoju informatyki i technologii mobilnych. Zmieniające się zachowania konsumentów na rynku wymuszają na przedsiębiorstwach zastosowanie nowoczesnych technologii mobilnych. „Biznes tym lepiej funkcjonuje, im łatwiej Ci wziąć go ze sobą” – to hasło reklamowe ING Banku doskonale podkreśla znaczenie technologii mobilnych w biznesie. W tym artykule postaram się przybliżyć pojęcie nowoczesnych technologii mobilnych w marketingu oraz to, jakie środki marketingu mobilnego są dostępne na rynku i mogą być wykorzystane w biznesie w celu poprawy konkurencyjności oraz obniżenia kosztów.

Większość firm z branży handlu detalicznego kładzie ogromny nacisk na rozwój technologii mobilnych. Udoskonalenie technologii bezprzewodowej umożliwiającej komunikację pomiędzy osobą a urządzeniem w dowolnym miejscu bez użycia kabli umożliwiło ogromną transformację procesów biznesowych. Tak naprawdę telefony komórkowe czy urządzenia mobilne zrewolucjonizowały sposób zarządzania zachowaniem konsumentów. Można powiedzieć, że obecnie mamy do czynienia z nowym stylem życia, tzw. nieustannym on-line (określanym również Konsument 24/7), dzięki czemu wiadomo, co dana osoba chce zrobić poczynając od rozrywki, przez biznes czy właśnie zakupy. Użytkownicy urządzeń mobilnych chcą się komunikować, uzyskiwać informacje i kupować kiedykolwiek i gdziekolwiek są, bardzo często nawet w tym samym czasie.

W najnowszym raporcie World Internet Project Poland 2013 możemy odnaleźć informacje jak wzrasta zainteresowanie technologiami mobilnymi wśród Polaków. World Internet Project to wielki projekt badawczy, śledzący przemiany mediów cyfrowych i wpływ tych przemian na zjawiska społeczne i ekonomiczne na całym świecie. Smartfony i tablety odgrywają coraz ważniejszą rolę podczas codziennych aktywności. 28% ankietowanych do łączenia się z siecią wykorzystuje już smartfony. Korzystający ze smartfonów są przede wszystkim użytkownikami Internetu. Jest to grupa, która korzysta z telefonu regularnie, a przede wszystkim z dużą świadomością tego, jakich informacji potrzebuje. Dane z raportu z pewnością posłużą wielu przedsiębiorstwom do zainteresowania się mobilnymi technologiami w celu dotarcia do jeszcze większej liczby klientów.

Poland Mobile

Obecnie mamy do czynienia już z dość szeroką ofertą narzędzi związanych z technologią mobilną. W 2014 roku na pewno na popularności zyskają takie technologie jak: płatności telefonem komórkowym (NFC), QR kody, Location Targeting, Augmented Reality, a także smart prices oraz click&collect. Poniżej po krótce przedstawię zastosowanie niektórych z wymienionych narzędzi.

NFC to w rozwinięciu Near Field Communication – technologia umożliwiająca dokonywanie płatności telefonem komórkowym dzięki wbudowanemu chipowi. NFC działa na krótkich odległościach, bazując przy tym na RFID (Radio Frequency Identification). Telefon musi mieć aktywowaną usługę NFC, następnie należy podpiąć odpowiednią kartę, którą chcemy dokonywać płatności.

NFC

Źródło: http://www.chip.pl/

Augumented Reality to aplikacje łączące świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Technologia rzeczywistości rozszerzonej pozwala dodać cyfrową warstwę do obrazu rejestrowanego przez kamerę nośnika. Mogą to być proste gry lub aplikacje umożliwiające użytkownikowi samodzielne sterowanie – ruchem własnego ciała. Jest to technologia charakteryzująca się obiecującą przyszłością w branży retail. Za pomocą tej technologii powstał Webcam Social Shopper – sklep umożliwiający przymierzanie ubrań w czasie rzeczywistym za pomocą kamery internetowej i wydrukowanego markera. Dodatkowo, za pomocą gestów (sterujemy ruchem naszego ciała) możemy zmieniać przymierzane części garderoby, wykonać zdjęcie oraz udostępnić je na Facebooku. Poniżej link do filmu przedstawiający to rozwiązanie.

Location Targeting to nowoczesna forma reklamy łącząca reklamę mobilną z tzw. usługą location based. Technologia jest używana do określenia położenia konsumenta i wyświetlenia reklam z lokalizacją na urządzeniach przenośnych.

QR Kody, podobnie do kodów kreskowych, służą do kodowania treści i znaków tak, by mogły być odczytane za pomocą odpowiednich urządzeń. Kody QR są dwuwymiarowe, a ich nośnikiem danych są ciemne i jasne kwadratowe moduły – to odpowiedniki zer i jedynek. Możemy dzięki temu zapisać zarówno litery jak i liczby. Do odczytywania QR kodów wystarczy urządzenie z wbudowaną kamerą i aplikacja do odczytywania kodów. Najczęściej stosowane są w reklamach, gazetach, by uniknąć przekazywania czytelnikom nieraz skomplikowanych adresów stron internetowych. (Więcej o QR kodach możecie przeczytać w naszym wcześniejszym artykule: „Wykorzystanie QR kodów w handlu detalicznym”).

Smart prices to tzw. inteligentne ceny. Dzięki temu będzie można sterować cenami. Mogą się one zmieniać w zależności od czasu, godziny, a nawet lokalizacji klienta. Taki sposób zarządzania cenami umożliwiają elektroniczne etykiety cenowe – ESL (Electronic shelf labels).

Click&collect umożliwia użytkownikom urządzeń mobilnych rezerwację towaru poprzez Internet i jego późniejszy odbiór w sklepie stacjonarnym.

Nie wszystkie wymienione powyżej rozwiązania są powszechnie używane. Technologię NFC na telefonie komórkowym posiada jedynie 9% użytkowników smartfonów, a płatności dokonało zaledwie 3% użytkowników. Z rozwiązania Augumented Reality korzysta jedynie 2%. Bardziej popularne są QR kody – aplikację do odczytywania QR kodów posiada 33% użytkowników telefonów, a sama aplikacja była wykorzystana przez 26% osób.

Z pewnością rok 2014 upłynie pod znakiem wzrostu zainteresowania technologiami mobilnymi wśród wielu przedsiębiorstw handlu detalicznego. Będzie to miało także ogromny wpływ na handel tradycyjny. Więcej o narzędziach mobilnych w kolejnych artykułach. A może Wy macie jakieś ciekawe przykłady wykorzystania nowoczesnych technologii mobilnych? Albo znacie takie, o których nie wspomniałem w tym artykule? Dzielcie się swoimi opiniami.

Autor: Kamil Adamski

Jak mobilne technologie zmienią handel detaliczny? , 4.3 out of 5 based on 3 ratings

Comments (1)

  1. Według w takim rozwiązaniu pokazanym jak na filmiku jest więcej minusów niż plusów. Wciąż nie wiemy czy dana rzecz będzie dobrze na nas leżeć, czy materiał nam odpowiada, a tak to tylko widzimy czy kolor nam odpowiada. Eh

    Odpowiedz

Skomentuj

Current month ye@r day *

Zaloguj się do swojego konta

Nie pamiętaszHasła ?

Zarejestruj się na stronie!