Blog Cleverpath



Wiedzę dostarcza:

0
VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Czy sklep może nie pobierać opłaty za towary?

Piotr Soroka 20 marca 2013

Z tego artykułu dowiesz się:

  • w jaki sposób sklepy zarabiają na dostawcach,
  • jakie są alternatywne modele biznesowe w sklepie,
  • dlaczego klient może być zwolniony z opłaty za towary,
  • czym jest tryvertising.

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że wszystko ma swoją cenę. Naturalny jest dla nas fakt, że chcąc wejść w posiadanie jakiejś rzeczy musimy jako klient pokryć koszty jej wytworzenia, marketingu, sprzedaży itd.. Z drugiej strony, jeżeli przyjrzymy się środowisku internetowemu to fakt konieczności płacenia za pewne usługi czy materiały nie jest już oczywisty. Dostęp do muzyki, artykułów czy raportów nie był nigdy taki bezpośredni i tani, żeby nie powiedzieć darmowy. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że żaden biznes, nawet ten internetowy, nie może istnieć bez generowania zysków. Wszystko zależy więc od modelu biznesowego. Czy zatem, odpowiadając na pytanie postawione w tytule tego wpisu, możliwe jest oferowanie klientom towaru za darmo lub po kosztach, żeby ostatecznie wygenerować solidny zysk? Tak, jest to możliwe i w tym artykule opiszę jeden z takich modeli coraz lepiej funkcjonujących na całym świecie w sektorze handlu detalicznego.

Czy obecnie klienci płacą za wszystko?

Zanim jednak przytoczę szczegóły konkretnego modelu biznesowego, zastanówmy się chwilę, czy w większości obecnych modeli biznesowych klienci za wszystko płacą właścicielowi sklepu i są jego jedyną grupą docelową? Odpowiedź brzmi: nie, ponieważ duże sieci handlowe świetnie wykorzystują swoją silną pozycję wobec dostawców. Najlepszym przykładem są opłaty półkowe – dostawca chcąc zapewnić sobie większy obrót płaci właścicielowi sklepu opłatę za odpowiednie wypozycjonowanie jego produktów. Dostawca zapłaci również za promocję w gazetce promocyjnej czy poniesie koszty promocji cenowej.

Można inaczej – tryvertising

Firma Sample Central posiadająca swoją główną siedzibę w Sydney długo rozważała jak jeszcze bardziej zaangażować dostawców w proces sprzedaży. Model biznesowy, który ostatecznie objęła jest pójściem o kilka kroków do przodu w stosunku do obecnych praktych dużych sieci handlowych. Firma oparła założenia o trend zwany tryvertisingiem lub trysumingiem. Już kilka lat temu przybliżała to pojęcie Natalia Hatalska na swoim blogu nazywając to „formą komunikacji marketingowej polegającej na takim wkomponowaniu marki/produktu/usługi w codzienne życie konsumentów, żeby mogli oni podejmować decyzje zakupowe na podstawie bezpośrednich doświadczeń z produktem, a nie tylko komunikatów reklamowych”.

Poniżej film na temat trysumerów w Japonii:

Swój pierwszy sklep tryvertisingowy firma Sample Central otworzyła w 2007 roku w Tokio (wtedy jeszcze pod nazwą Sample Lab!). Zasady są proste – w zamian za opłatę rejestracyjną i roczny abonament (13 dolarów) klienci mogą przyjść, wybrać 5 produktów i nic nie zapłacić. W ten sposób sami decydują jakie produkty chcą przetestować, a dostawcy otrzymują cenny feedback na temat ich oferty. Żeby się dostać na półki Sample Central trzeba się postarać – liczba oferowanych produktów z reguły nie przekracza 90, w związku z czym opłaty półkowe są wysokie i stanowią prawie 65% wszystkich przychodów. Dostawcy są również chętni płacić ponad 4000 dolarów za informację zwrotną na temat ich produktów. Klienci sklepu zobowiązani są wypełniać ankiety na temat testowanych przez nich produktów. Jak widać, na modelu zyskują wszyscy. Dostawcy opinie o produktach, sklep konkretny zysk, a klienci praktycznie darmowe zakupy (wpływy z abonamentów to mniej niż 10%). Jak to się sprawdza? Klienci muszą zapisywać się na zakupy z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem, a Sample Central rozwija z powodzeniem swoją sieć franchisingową na całym świecie.

Zobacz pokaz sklepu Sample Central w Dubaju:

Jak myślicie? Czy taki model biznesowy sprawdziłby się w Polsce?

Autor: Piotr Soroka

Czy sklep może nie pobierać opłaty za towary?, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Skomentuj

Current month ye@r day *

Zaloguj się do swojego konta

Nie pamiętaszHasła ?

Zarejestruj się na stronie!